تمیز کردن سایشی
لطفا امتیاز دهید

سطوح فلزی در معرض منابع مختلفی از آلودگی شیمیایی قرار دارند. برجسته ترین چیزی که همه ما می توانیم به آن فکر کنیم زنگ زدگی است. با این حال، در حالی که برخی از آلاینده های دیگر به راحتی با چشم قابل مشاهده نیستند، برای اطمینان از اتصال مناسب پوشش باید آنها را حذف کرد. برای این کار می توان از تمیز کردن سایشی(Abrasion cleaning) استفاده کرد که بهترین نتیجه را می دهد. که  مجموعه صنعت خلیج در این زمینه می تواند کمک حال صنعت کاران باشد.

تمیز کردن سایشی

تمیزکردن سایشی یک فرآیند مهم و ضروری در بهبود و حفظ کیفیت و قابلیت عملکرد اشیاء و سطوح مختلف است. این عملیات عمدتاً برای حذف ذرات آلوده، رسوبات، چربی‌ها، گرد و غبار و دیگر ناخواسته‌های سطحی انجام می‌شود. تمیزکردن سایشی می‌تواند در صنایع مختلف از جمله صنایع تولیدی، اتومبیل‌سازی، الکترونیکی، معدن، مهندسی، و حتی در منازل و محیط‌های روزمره انجام شود.

Blast Cleaning تکنیکی است که در طیف وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و شامل از بین بردن هرگونه کثیفی یا رسوب از روی اجسام فلزی با برخورد یا مواد ساینده ای است که به سطح آن حرکت می کند.

در حالی که این امر بسیار رایج و آسان به نظر می رسد، تمیز کردن سایشی یا انفجار کارآمد شامل ترکیبی از اقدامات تهاجمی و صاف است که می تواند به سرعت بقایای ناخواسته را از مواد بدون تغییر یا اصلاح سطح آن حذف کند.

تمیز کردن سایشی یا انفجاری فرآیندی است برای از بین بردن تمام کثیفی های قابل مشاهده، زنگ زدگی، خوردگی، تجمع کربن، اکسیدها، رنگ، پوشش عملکردی، رسوب آسیاب، گرد و غبار و سایر بقایای سرسخت از سطح یک جسم با پیش راندن مواد ساینده علیه آن را با هر وسیله کنترل شده می باشد.

مطالعه کنید ...  مزایای رنگپاش بدون هوا (1)

Blast Cleaning یک کاربرد بسیار متداول از سندبلاست است و می تواند در مراحل مختلف ساخت، نگهداری یا بازسازی سطح فلزی رخ دهد. سازندگان و پیمانکاران از این تکنیک بر روی قطعات کار یا سازه های ساخته شده از فلز، چدن، پلاستیک، بتن، کامپوزیت و مواد دیگر استفاده می کنند.

انواع تمیز کردن سایشی

تمیزکردن سایشی می‌تواند با استفاده از متدها و مواد مختلفی انجام شود، انواع مختلفی از تمیزکردن سایشی وجود دارد که به ویژگی‌ها و نیازهای مختلف سطوح و مواد مورد استفاده وابسته است. در ادامه تعدادی از رایج‌ترین انواع تمیزکردن سایشی را معرفی می‌کنیم:

تمیزکردن خشک :این روش برای حذف ذرات گرد و غبار، رسوبات خشک، و آلودگی‌های ملایم از سطوح استفاده می‌شود. از موادی مانند برس‌ها، خمیرهای خشک و ابزارهای مشابه برای تمیزکردن سطوح در این روش استفاده می‌شود.

تمیزکردن مرطوب :این روش معمولاً برای حذف آلودگی‌های مرطوب رسوبات چربی و روغن، گل و لکه‌های مایع، و آلودگی‌های شیمیایی استفاده می‌شود. از مواد شوینده و محلول‌های شوینده مرطوب در این روش استفاده می‌شود.

تمیزکردن شیمیایی :این روش برای حذف آلودگی‌های شیمیایی و رسوبات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل استفاده از مواد شیمیایی مخصوصی مانند اسیدها، بازها، مذاب‌ها و محلول‌های شیمیایی می‌شود.

تمیزکردن بخار: در این روش، بخار آب برای حذف آلودگی‌ها از سطوح استفاده می‌شود. این روش عمدتاً در تمیزکردن سطوح مانند کف‌ها، و سطوح پوشیده از پارچه‌ها و مواد نساجی استفاده می‌شود.

تمیزکردن الکترواستاتیکی: این روش برای جذب گرد و غبار و ذرات کوچک به سطوح استفاده می‌شود. از دستگاه‌ها و تجهیزات الکترواستاتیکی برای ایجاد میدان‌های الکترواستاتیکی جهت جذب آلودگی‌ها به سطوح استفاده می‌شود.

مطالعه کنید ...  سندبلاست فلزی روش تمیزکاری مناسبی برای پروژه بعدی شماست؟

تمیزکردن با ماشین‌های خودکار: ماشین‌های خودکار معمولاً در محیط‌های صنعتی و تولیدی به کار می‌روند. این ماشین‌ها برنامه‌ریزی شده و تنظیم شده‌اند تا به طور خودکار و مکرر سطوح را تمیز کنند.

هر یک از این روش‌ها و انواع تمیزکردن سایشی ممکن است بسته به نوع آلودگی و نیازهای خاص سطح مورد استفاده قرار گیرند. در انتخاب روش مناسب تمیزکردن، لازم است به نوع سطح، مواد مورد تمیزکردن، و نیازهای خاص دقت کرد.

برتری تمیز کردن سایشی

در کل سه دسته تمیزکاری گسترده وجود دارد که همه خدمات نظافت صنعتی یا حرفه ای از آنها استفاده می کنند:

۱- تکنیک های مکانیکی: روش های تمیز کردن سایشی مانند انفجار یا روش های ساینده مانند امواج اولتراسوند.

۲- تکنیک های حرارتی: عملیات حرارتی واکنشی که از دماهای بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتیگراد یا درمان های غیر واکنشی با آستانه های دمای پایین استفاده می کنند.

۳- روشهای شیمیایی: روشهای واکنشی مانند ترشی یا الکتروپولیش و روشهای غیر واکنشی مانند حلالهای آلی.

تفاوت ها

در حالی که هر یک از این دسته ها کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند ، پاک کننده های ساینده مکانیکی بهترین گزینه برای اکثر قطعات فلزی و مواد آلوده کننده سطح هستند. روش های انفجار ، انواع مختلف محیط های ساینده – مانند شن و ماسه ، گلوله های سیلیس یا حتی یخ خشک – را با سرعت زیاد در برابر قطعه کار پیش می برد تا آلاینده ها از سطح شل شده و کاملاً پاک شوند. ما تمیز کردن انفجار را توصیه می کنیم زیرا می تواند بدون آسیب رساندن به فلز زیرین ، آلودگی ها را از روی سطوح فلزی پاک کند. افراد حرفه ای همچنین می توانند به سرعت به هر سانت سطح مواد ، حتی گوشه ها و طرح های پیچیده را نیز تمیز کنند.

مطالعه کنید ...  تاریخچه مختصر اولین سند بلاست

خدمات انفجار می تواند پوشش های قدیمی ، جرم ها ، زنگ زدگی ، آهک و تجمع قالب را از بین ببرد. حتی می تواند مواد شیمیایی و یخ زدگی را از سطح شیشه پاک کند. این بسیار موثرتر از روش های تمیز کردن شیمیایی است که باید به طور خاص برای مطابقت با آلودگی های سطح قطعه کار انتخاب شود. همچنین تمیز کردن سریع و بدون خطر تغییر یا آسیب رساندن به خود فلز از طریق حرارت ، تیمارهای شیمیایی یا صدمات ناشی از ضربه را تضمین می کند.

بنابراین ، مواد پاک کننده ساینده زیادی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید. سندبلاست یک انتخاب مطمئن و موثر است.

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + سه =